Skip to main content

Vervangen van de olietank van mijn Porsche 911

Na 20 jaar rondgereden te hebben met een lekke olietank, nu toch uit eindelijk mijn tank vervangen. Niet dat ik met een oliespoor rondreed, de lekkage was maar een paar drupjes en deze werden voor 100% opgevangen door een bakje welke onder de tank zat gemonteerd.

Het bakje leegde ik dan 2 x per jaar, op zich niet echt een groot probleem. Maar toch was ik geregeld aan het Googlen voor een nieuwe olietank. Mijn Porsche 911 uit 1971 is er een met een “ölklappe” een nieuwe tank kon ik in Amerika kopen voor $1.400. Dit vond ik toch wel veel geld en ook het kopen online in Amerika zag ik niet echt zitten.

Laatst moest ik voor keuring en net voor ik weg reed dacht ik oh ja, het bakje moet ik nog even verwijderen. Als de Porsche op de brug staat en er zit een licht blauw plastic bakje onder de olietank, dat kan niet. Na de keuring het bakje weer monteren? Eerst weer even op internet zoeken en nu een webshop in België gevonden: Joma-Parts. Hier vond ik een originele nieuwe tank en 50% goedkoper als de Amerikaanse web shop, dit zag ik wel zitten.

Ik heb gebeld en het klopte: een olietank voor Porsche bj.1971 met een “ölklappe” en voor die prijs. Dus heb ik deze tank gekocht en 3 dagen later in huis. De oude tank had ik al gedemonteerd en toen de tank afgeleverd werd, was het gelijk uitpakken, controleren  en top, dus gemonteerd.

Eén ding: de tank was echt alleen tank, geen oliepeilstok,  geen aftapplug en geen oliedop en ook geen afdichting in een voor mijn onduidelijke opening aan de onderkant van de tank naast de aftapplug. Nu kon ik de aftapplug, peilstok en oliedop van de oude olietank zonder meer gebruiken voor de nieuwe tank maar de afdichting van de tank naast de aftapplug zat niet op de oude tank. Hier was de moer weg en de afdichtstop vast gelast.

Na telefonisch contant met Joma-parts bleek hier een afdichtingsplaatje met een moer voor te zijn. Deze onderdeeltjes hadden ze niet op voorraad, maar wel door Porsche te leveren. Hun advies was deze zelf bij de dealer te bestellen. Dus ik gebeld met Porsche Centrum Rotterdam onderdeel nummers door gegeven en na een check bleek de moer nog wel te leveren maar het afdichtingsplaatje niet meer.

Moer besteld en die was twee dagen later al in huis. Maar alleen een moer dicht niet af. Ik had uiteraard wel enig idee hoe een afdichting plaatje eruit moet zien. Een plaatje draaien met een schuin kantje voor de afdichting is niet echt “rocket science”, maar je moet wel een over een draaibank kunnen beschikken. Mijn broer heeft een draaibank en is ook nogal technisch onderlegd dus ik naar m’n broer met de tank, na deze weer gedemonteerd te hebben en de nieuwe moer. Het klusje was zo geklaard en verder filosoferen over waar deze afdichting in de tank nou voor diende. We konden het niet achterhalen.

’s Middags was ik de tank weer aan het monteren toen mijn boer belde met een theorie over de afdichtingsdop. Dat dit wel eens overlooppijp zou kunnen zijn, te gebruiken tijdens het olie verversen. Als bij het vullen met de nieuwe olie deze onder uit de pijp komt, zit er voldoende in en kun je de pijp afsluiten. Ik heb dit uitgetest met de oude olietank en het klopt wel, je kunt er negen liter in doen en dan komt er olie uit de onderkant. Maar of dat nou daar voor is, denk van niet maar wat dan wel? Heeft wel te maken met ontluchting; de pijp in de olietank is bovenin de tank open net onder de aansluiting van de slang die op carterontluchting zit. Wie is op de hoogte van de echte functie van aansluiting? Ik hoor het graag. Ik kan nu weer de weg op, APK gekeurd en zonder olielekkage.

Gijs Bouthoorn