Skip to main content

Anti-Kerstverveling 1
2e Kerstdag 2002

De titel zoals hierboven riep bij mij onmiddellijk een vraag op. Is het "anti-kerst" of "anti-verveling"? Of een combinatie van de twee? Een ding was al meteen duidelijk; op deze circuitdag ben ik erbij! Ik ben Katholiek opgevoed en de geboorte van Christus is dan ook altijd 2 dagen gevierd, zeker aangezien mijn vader ook op 2e kerstdag jarig is. Verveelt heb ik me tijdens deze familiedagen nooit en deze dag was niet anders#"8230;..Als het om niet vervelen gaat! In mijn stukje "gemaakt om te rijden" rouwde ik al eens over het niet doorgaan van de circuitdag dit jaar, en deze 2e kerstdag kwam dan ook als een geschenk uit de hemel! Graag rijd ik duizenden kilometers om pittoreske verlaten bergweggetjes te zoeken alwaar ik de teugels ietwat kan laten vieren. Genietend van de omgeving wordt er van harte lust gestuurd, en af en toe wordt de 912 van Bas uitgedaagd. Vanuit het veiligheidsaspect, om van het boetebeleid van de dienders van de wet maar te zwijgen, kan de grens zelden maximaal worden opgezocht. Op 2e kerstdag kon dit wel. Na de betaling te hebben geregeld diende er een verklaring te worden getekend dat schade geheel voor eigen rekening is. Auto en circuit! Begrijpelijk, en bij het vastgespen van de verplichte helm knipoogde ik maar even naar mijn fictieve engelbewaarder die op 2e kerstdag toch extra alert diende te zijn.Om half 12 werd er verzameld in café Mickey's op het circuit van Zandvoort. Buiten in de regen stonden verschillende modellen van het zelfde pluimage geparkeerd. Van drie 912's tot aan enkele GT-2's en uiteraard enkele 911's en 944's. Zoals altijd zocht mijn blik naar silhouetten die niet door computers zijn verantwoord. Ik vond drie 912's waaronder die van mij en Bas de Rijk, en een oranje 911T, een 911RS. Ik had graag wat meer klassieke lijnen gezien maar al met al viel er niet te klagen met zoveel speelgoed uit Zuffenhausen/Stuttgart. Van 12 tot 4 uur werd er in sessies van een half uur gereden. Met de ruitenwissers op stand 1 draaide we het circuit op. De zwaar verlaagde 912 van Bas die voor me het circuit op reed nodigde me uit om scherp te blijven. Voor degene die onbekend waren met de technieken van de ideale lijnen waren er pionnen uitgezet langs het circuit om aan te geven waar moest worden ingestuurd. De olie was maximaal bijgevuld en was op temperatuur, remvloeistof was vers evenals de remblokken. Alleen de 165 Michelins van 9 jaar oud baarde me wat zorgen. De luchtgekoelde 4 cilinder had bij de Technische Dag in Ahnendorp al bewezen dat de 6000 toeren gehaald konden worden. De regen en kletsnatte baan vroeg om oppertste concentratie. In 2 bochten waaronder de Bos Uit bocht leek wel olie te liggen zo glad als het was. Al snel werd de 912 de sporen gegeven. De boxer schreeuwde het via de spaghetti-uitlaat uit van genot. Wat een feest op zo'n vogelvrij stuk asfalt. Het gebrul vanuit de race-uitlaten van de 912's van Bas en mij overstemde het geluid van de gedempt huilende 6 pitters. Een doel van de dag was om een 911 te pakken. Met 92 PK op de achterwielen en een dikke 900 kilo op de banden moest dat lukken op deze regenachtige dag. En het lukte ook. Twee 911's zijn ingehaald door de 35 jaar oude 912, waaronder de 911 Targa van Gijs van Wagensveld wiens gedachten waarschijnlijk even afdwaalde naar zijn geliefde 912 die zich thuis zat te vervelen. Bas wist zelfs 3 maal zijn smalle klassieke 901 kont te laten zien aan een 911 piloot met meer dan twee keer zoveel vermogen op de achterwielen. Op het rechte stuk kwamen de 6 cilinders ons dan dapper voorbij zetten. Een schitterend gezicht met die watermist erachter! Het was echt genieten blazen om met het raampje open en de ruitewissers op de snelste stand over het circuit te blazen. Rond de 5000 RPM werd er pas geschakeld. Een enkele keer werd het rood bij de 5800 RPM gehaald en de motor huilde 't uit! Al in de tweede ronde zag ik een GT-2 in het grind staan en later werd een 944 met forse voorschade de pits in gereden. Ook Gijs van Wagensveld kwam in de Bos Uit even in de moeilijkheden met zijn 911 Targa. Hij wist de Porsche nog net enigszins te bedwingen maar kon een lichte touche tussen de voorbumper en de banden niet vermijden. In de laatste sessie werd de titanenstrijd tussen Bas en mij beslist. De grip van de smalle 165 bandjes was matig te noemen. De auto glibberde alle kanten op. Leuk om wat te driften, maar Bas had met zijn nieuwe 195 Michelins duidelijk meer grip. Als de beste man dan ook nog eens ideale lijnen aanhoudt is hij niet meer te pakken (voor mijn 912 althans). In de Bos Uit bocht werd dit dan ook bewezen. Met Bas in mijn kielzog drifte ik door de Bos Uit, en ineens was alle tractie verdwenen. Ai, dat is even schrikken! De 912 zocht met haar kont naar voren de grindbak op. Ik keek naar een driftende blauwe 912 met Bas achter het stuur terwijl ik achterstevoren de baan verliet. Dat was dus de grens! Op videobanden met klassieke 356/911 beelden had ik dit plaatje al eens gezien, en 1 keer eerder verloor ik op dergelijke manier de controle op een uitvoegstrook van de A6 met hetzelfde weer. Voornemen voor 2003: nieuw rubber! Na de perfect georganiseerde dag kon er in Mickey's nagepraat worden. Leuke verhalen werden gewisseld en hier en daar werden de wonden gelikt. Bas had met zijn 912 alles gegeven en een wiellager heeft het geweld niet overleefd. De blauwe boxer verliet jammerlijk het strijdtoneel op een autoambulance van de Wegenwacht. Met alweer de nodige tochten door heel Europa in de planning kan er weer gesleuteld worden! Hopelijk komen er volgend jaar wat meer klassieke Porsches naar dergelijke evenementen; want uiteindelijk zijn onze erfstukken gemaakt om te rijden! Thuisgekomen werd de 2e kerstdag weer traditioneel opgepakt. Terugkijkend op een fantastische circuit-ervaring toaste ik op een goed geslaagd kerstfeest. Met een vette knipoog richting mijn engelbewaarder.

Sander Maaskant


Anti-Kerstverveling 2

2e kerstdag 's ochtends 9:00 uur, regen, koud en een kater, echter geen temperaturen onder de nul graden, geen sneeuw en daarom mocht ik ervan uitgaan ook geen pekel. Uit de veren dus, snel naar de Bijlmer in Amsterdam Zuid-Oost waar ik mij 911 2,4 S in een garage heb gestald. Helaas belde mijn broer af met als (zwak) excuus dat het te slecht weer was. Een racer ben ik niet, heb twee maal Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen gereden en een paar andere lokale rally's, maar zo een dag leek mij een mooie kans om eens te ervaren en te zien wat echt racen behelst. Aldaar in Zandvoort aangekomen zag ik al de eerste 924 met garageplaten vol gas richting het circuit scheuren...dat wordt wat dacht ik. Alle deelnemers moesten verzamelen in een de bar op het circuit (de naam is me ontschoten), er hing meteen een gezellige sfeer met lieftallige kerstdames achter de bar, kopje koffie en een kerststol, wat wil je nog meer. Ik telde overigens buiten zo een 60 porsches waarvan ongeveer 12 klassiekers. Tijdens de briefing en het ondertekenen van de vrijwaring kwam ik in gesprek met 'Ed'. Ed was eigenaar van de Renault Alpine en kwam puur voor de gezelligheid langs, omdat ik toch in mijn eentje was en hij race ervaring had vroeg ik hem om mijn co-driver te zijn en mij tijdens de manche tips te geven over, remmen, ideale lijn en wat zomeer. De eerste manches waren voor de groepen met race-licenties en race-ervaring, de 911 carrera's, GT2's gierden op het rechte stuk voorbij richting Tarzan bocht vol, in de ABS en na de bocht het gas er weer op, een indrukwekkend gezicht en geluid. Uur U naderde, best zenuwachting, een aantal 912's en een 911 3,0 stonden samen met ons in de rij om het circuit kort na elkaar op te mogen rijden. Op het laatste moment bleek mij dat een helm verplicht was en die had ik natuurlijk niet bij mij, ik kon er gelukkig eentje lenen van de wedstrijdleiding. Het regende op dat moment al een tijdje niet meer en wegdek was al behoorlijk droog gereden, wat mij verheugde. Na twee rondjes en een aantal goede tips van Ed kreeg ik helemaal de smaak te pakken, wat kan zo een 911 veel hebben...heerlijk. Na een half uur zag ik de zwart wit geblokte finish vlag, ten teken dat we de pits weer in moesten. Daar was ik ook wel aan toe! Qua rijden veel het me best tegen want iets te snel op je gas en je staat met 190 pk zo scheef, maar wat een schitterende ervaring om plankgas het rechtestuk langs de tribune op te kunnen rijden, zonder gevaar voor een lazer gun.

Dank voor de Nederlandse Porsche Club en natuurlijk onze Club voor de goede organisatie.

Menno Verhoeff